top of page

Opbouwen, hebben en houden van zelfvertrouwen

Bijgewerkt op: 14 okt. 2018

5 redenen waarom zelfvertrouwen belangrijk is.



Dagdroom jij weleens over hoe je leven eruit ziet als je blaakt van zelfvertrouwen? Stel het je eens voor:

  • In plaats van jezelf te blokkeren, creëer je ruimte om jezelf te zijn. Zodat je authentieker bent en daardoor HET verschil maakt waar het nodig is. Als vrouw, moeder, partner, dochter, collega, entrepeneur.

  • In plaats van jezelf naar beneden praten, ga je uitdagingen die op je pad komen aan. Omdat je committed bent en weet dat je de kracht in je hebt ermee om te gaan. Want er is er tenslotte maar één die het kan doen, en dat ben je zelf.

  • In ruil voor steeds maar twijfelen aan jezelf, geloof je in jezelf.

  • Liever dan dat je apathisch wordt en geen stap durft te zetten, heb je moed, lef en doorzettingsvermogen om uit je comfortzone te komen. Want je weet dat uitstellen of maar blijven nadenken je echt niet verder brengt. Immers, mooie dingen gebeuren altijd buiten je comfortzone.

"Ik je laat je zien, horen, voelen dat het ook voor jou écht kan. Op een gemakkelijke manier die bij jou past en waar jij het nodig hebt."

Daarom ter inspiratie dit filmpje van Oprah Winfrey



Zo hoor je het, behalve van mij, ook eens van een ander?


Het is nog maar een paar jaar geleden dat ik diepgewortelde gedachten waarmee ik mezelf dwarsboomde, heb kunnen neutraliseren. Waardoor ruimte ontstond er een andere zeg maar gerust positievere invulling aan te geven. Met als voorlopig hoogtepunt het vertellen en tonen van mijn levensverhaal in tv-programma Geloof en een Hoop Liefde in maart 2017 (start 05:05) en een reportage in LINDA.163 (maart 2018).


Ik saboteerde mezelf -jarenlang….wat zeg ik….decennialang- bijvoorbeeld met

Ik doe er niet toe…

Ik ben niet mooi…

Ik kan dat niet…

Het is niet voor mij weggelegd…

Ik ben de moeite niet waard…

en ga zo maar door…….. Je (her)kent er vast wel een paar. En als je dan weet dat jij de enige bent die jouw gedachten kan veranderen…


Verlossing

Ik heb me kunnen verlossen van dit soort gedachten. En dat heeft ertoe geleid dat ik er (eindelijk!) achter ben gekomen dat ik er wel degelijk toe doe. Dat is niet over één nacht ijs gegaan. Met opleiding, training en coaching heb ik in mezelf geïnvesteerd. Zodat ik me heb kunnen bevrijden van in mezelf verankerde en energievretende schimmen uit het verleden die doorwerkten in het heden en naar de toekomst toe. Ik heb ruimte gecreëerd voor nieuwe dromen en idealen door van mijn grootste kwetsbaarheid mijn kracht te maken.


En daar is het niet bij gebleven, want ik heb ook actie ondernomen. Bijvoorbeeld door kansen die voorbij komen met beide handen aan te pakken. Soms werd me slechts korte tijd geboden om zo’n kans tot de mijne te maken. En ja, dat heeft ook tijd en geld gekost. Daar draai ik niet omheen. Maar het heeft me zo ongelofelijk veel goeds opgeleverd. Ik heb er door uit mijn comfortzone durven gaan. En ik kan uit het diepst van mijn hart bevestigen dat het daar is wondermooie dingen gebeuren. Buiten je comfortzone. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat ik het waard ben, net zoals jij dat ook waard bent.


Valkuilen de baas worden


Geloof me, ik kom dezelfde valkuilen tegen als jij. Door mijn uiterlijk zijn ze extra uitdagend. Tóch overwin ik ze.  Met mijn eigen met geweldige resultaten in praktijk gebrachte en bewezen 4 eenvoudige Self Empowerment strategieën. Die ik in mijn gratis te downloaden e-book graag met je deel.  Voor mij is het resultaat dat ik mijn van kindsafaan gekoesterde wens in praktijk breng: ik sta regelmatig op het podium. Bijvoorbeeld als zangeres of als presentator. Met een aangeboren gezichtsafwijking is dat een zeldzame combinatie, tenzij jij 10 mensen kunt noemen met eenzelfde uiterlijk die dat ook doen.



Niet iedereen wil op het podium staan. En dat is prima. Want we hebben allemaal onze eigen dromen en idealen. Bijvoorbeeld ten aanzien van (op hoofdlijnen)

  • Relaties

  • Gezondheid

  • Werk

  • Geld

  • Status

  • Zingeving van het leven

Maar weet je, geen enkele droom komt uit tot je wakker wordt en eraan gaat werken. Dus de vraag is of je blijft dromen? Of dat je er met commitment mee aan de slag gaat? Zodat je ballast van je af kunt gooien en opbloeit omdat je authentiek kunt zijn. Want als ik -met mijn andere gezicht- tegen de stroom in toch mijn idealen en dromen kan verwezenlijken, kun jij het vast en zeker ook! ? Sta daar eens een moment of wat bij stil. Zodat het besef bij je gaat ontluiken dat ook jij kunt gaan blaken van zelfvertrouwen. Dus welk zetje heb jij nodig om in jezelf te investeren?


Het belang van zelfvertrouwen


Voordat ik een tip ga geef over hoe je meer zelfvertrouwen kunt kweken, deel ik eerst 5 redenen waarom het belangrijk is zelfvertrouwen op te bouwen, te hebben en te zorgen dat je die zelfverzekerdheid vasthoudt.

Zodat je weet wat de resultaten kunnen zijn. Want als in het vooruitzicht gestelde resultaten je aanstaan, zul je inzien, voelen, horen dat het tijd wordt om uit je comfortzone te durven stappen.


1. ’t Leven wordt eenvoudiger en lichter


Wanneer je jezelf waardeert, worden dingen zoveel gemakkelijker. Je krijgt er energie van. Want je maakt niet zo vaak meer een olifant van een mug. Ook niet als iets -bij wijze van spreken- zomaar uit de lucht komt vallen.


Dan praat je jezelf niet langer naar beneden of neem je jezelf de kleinste fouten hoogst kwalijk omdat je even iets minder dan perfect was. Je neemt jezelf zoals je bent. Verdriet, angst en boosheid verlammen je niet langer. Zodat je in staat bent meer uit je leven te halen dan je tot nu toe gedaan hebt.


2. Meer innerlijke stabiliteit

Als je jezelf meer respecteert en beter over jezelf denkt, vervalt de regelmatige en soms wanhopige behoefte aan goedkeuring en waardering van anderen. Zodat je onafhankelijker wordt omdat je niet persé andermans bevestiging en erkenning nodig hebt. Je kunt tegenslagen beter overwinnen. En je wordt minder aangestuurd door een emotionele achtbaan vanbinnen. Je weet wel, zo eentje die gebaseerd is op wat anderen van je zouden kunnen zeggen of denken, vandaag, morgen, volgende week enz. enz.  Stel je voor dat die steeds minder te doen krijgt tot ie stilvalt. Wat een aangename rust levert dat op.


3. Minder selfsabotage


Vaak ben je zelf je ergste vijand.

Door het opbouwen, vergroten en constant houden van je zelfvertrouwen ga je ervaren en geloven dat je goede dingen in het leven verdient. Dat is nog eens wat anders dan steeds maar tegen jezelf zeggen dat je het niet verdient. En omdat je gemotiveerder bent, zal je dus meer voor goede dingen in het leven open staan en kansen gaan ontdekken.

Elke stap die je daarin zet of bereikt -hoe klein ook- zorgt ervoor dat je jezelf minder saboteert, noch subtiel, noch ongenuanceerd.


4. Aantrekkelijker voor relaties, van welke aard dan ook

Met een beter gefundeerd zelfvertrouwen zal je de (bovengenoemde) voordelen krijgen en ervaren van

  • Een eenvoudiger en lichter leven

  • Meer innerlijke stabiliteit

  • Minder selfsabotage

Daardoor ben je evenwichtiger en kun je tijden dat het even wat minder gaat beter aan. En omdat je je goed voelt, ben je steeds minder afhankelijk van het krijgen van goedkeuring en waardering van anderen. Zodat je haast als vanzelf meer een gever wordt. En het gemakkelijker, fijner, leuker en lichter wordt om in jouw gezelschap of omgeving te verkeren. Want er is minder drama. En er zijn minder of weinig argumenten om een strijd aan te gaan. Er is ook minder saaiheid of er vallen minder ongemakkelijke stiltes.


Op deze manier word je aantrekkelijker voor welke relatie dan ook. Of het nou met vrienden, familie, op ’t werk, zakelijk of met een partner is. Gewoon…..door van jezelf te houden.



5. Gelukkiger

Ik kan zeggen dat ik uit eigen ervaring spreek. En dat ik het dus zelf zo ervaren heb. Daarom blijf ik aan de gang over het belang van zelfvertrouwen door erover te schrijven en te praten. Want ik weet hoe het is. En ik heb ondervonden en ondervind nog steeds dat het belangrijk is je zelfvertrouwen te waarderen, te koesteren en het constant te houden. Omdat je er gelukkiger van wordt.


Zelfvertrouwen krijg je door risico te nemen. Wat zou je tegen een goede vriend of vriendin zeggen, die dubt of ze iets wel of niet zal doen? Wees voor de verandering eens wat vaker je eigen goede vriend of vriendin.


"Mensen met zelfvertrouwen voelen zich lekkerder, positiever, optimistischer. Ze hebben meer vertrouwen in de toekomst en zijn vaak gezonder" (Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie)

Self Empowerment


Zelf zet ik om mijn zelfvertrouwen te vergroten en vast te houden Self Empowerment in, oftewel ‘je zelf in staat stellen’. In plaats van Empowerment, waarbij je door een ander in staat wordt gesteld. Je zult begrijpen dat Self Empowerment veel krachtiger is omdat het van binnenuit komt en daardoor blijvender is. Je wordt er o.a. zelfverzekerder, authentieker, trotser op en tevredener met jezelf van. Ik vertel er alles over tijdens mijn dag-enterTraining over Self Empowerment, die na de zomer weer gestart wordt.


Reacties van eerdere deelnemers

Om je een idee te geven, hieronder een paar reacties van eerdere deelnemers:


"Wat een super leuke informele workshop, je raakte een hoop punten die voor mij erg actueel zijn, zoals ‘uit je comfort zone stappen en hoe moeilijk dat is. Je overgoot alles met jouw bijzondere persoonlijke verhalen en een goed gevoel voor humor!” Alexandra H.

“Wat het mij heeft opgeleverd: Bewustwording dat iedereen zijn eigen keuze- en kansen moet herkennen en aanpakken. Commitment met jezelf uitstralen.Doelen met kleine stapjes beginnen en behaalde doelen vieren! Niet parkeren!” Jacquelien M.

Tijdens de enterTraining deel ik de uitgangsbeginselen van Self Empowerment met je. En hoe je met een paar simpele handelingen verandering in gang kunt zetten.

Overigens is Self Empowerment één van de bouwstenen uit mijn Free Your Own Hero 7-stappenplan hoe je je waardevolle zelf kunt worden en hoe je dat kunt gaan uitdragen. Zodat je HET verschil maakt. Op jouw manier. En in de omgeving waar je het nodig hebt. Als moeder, partner, dochter, collega, entrepeneur.


Ik zou het leuk vinden je tijdens één volgende enterTraining de hand te schudden en je te mogen inspireren en motiveren! Voor meer informatie kun je hier terecht.


TIP Zelfvertrouwen


Tot slot van dit blog deel ik als voorproefje van wat komen gaat, alvast een TIP om meer zelfvertrouwen te krijgen. Het gaat om een simpele en leuke gewoonte: Dagelijks een Be Your Own Hero momentje waarin je jezelf vraagt: Welke 3 dingen waardeer ik van mezelf? Een maand lang, elke dag, een soort van dagdromen. Ik vind het leuk als je me laat weten wat het met je doet :).



Dit filmpje -opgenomen met Facebook Live- staat op de Free Your Own Hero Facebook pagina, waar ik regelmatig tips en wetenswaardigheden deel. En heel soms om hulp vraag.

Neem er eens een kijkje. Misschien staat er juist vandaag iets wat jij nou net nodig hebt. De Facebookpagina liken, waardeer ik zeer! Vergeet in dat geval niet om onder de tab ‘Volgend’ de regel ‘Als eerste weergeven’ aan te klikken. Zodat je op de hoogte blijft van wat ik daar met je deel. (het blijkt namelijk dat mensen die de bewuste regel niet aanklikken, zelden berichten van de pagina te zien krijgen)


En deel dit blog gerust met mensen waarvan je denkt dat ze er wat aan kunnen hebben.

Op het opbouwen, hebben en vasthouden van jouw zelfvertrouwen!


Hartelijke groet,


Wilma


Free Your Own Hero…sure you can!?


Reacties zijn meer dan welkom en worden door mij gescreend en beoordeeld op geschiktheid voor plaatsing. Geef het aan als je reactie niet voor openbare plaatsing bedoeld is.  Ik respecteer dat te allen tijden.


39 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page