top of page

Kunst en Stijl van Zelfvertrouwen




Is het je ooit opgevallen dat iemand die zeker van zichzelf was (en dan bedoel ik niet noodzakelijkerwijs arrogant), dat ie zo natuurlijk overkwam? Het lijkt je misschien niet mogelijk, dat er mensen zijn die geen echte problemen met zelfvertrouwen hebben. Vraag je je ook weleens af waarom dat is? Hoe het komt dat sommige mensen gewoon door het leven gaan zonder ooit aan zichzelf of aan hun intuïtie te twijfelen, terwijl anderen er zo hard mee worstelen?

Jazeker, zelfvertrouwen kan aangeboren zijn. Maar gelukkig is zelfvertrouwen ook een haalbaar en leerbaar doel. Want natuurlijk, zelfs de meest zelfverzekerde onder ons heeft uitdagingen waar het aankomt op onzekerheid en twijfelen aan jezelf. Niemand komt daar ongedeerd mee weg. Echter, het kan zijn dat ze veerkrachtiger zijn als de dingen niet volgens plan gaan. Waardoor zij in staat kunnen zijn om een stuk sneller te herstellen van onzekerheid en twijfelen dan degenen onder ons die weinig tot geen zelfvertrouwen hebben

Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen aan weinig tot geen zelfvertrouwen. Hoewel het misschien enige oefening van je vraagt, is het zeker iets wat je kunt leren. En je kunt er meteen mee beginnen!


Schrijf het op


We hebben allemaal onze sterke punten, maar ook hebben we allemaal de neiging om ons te concentreren op onze zwakke punten.


Als jij tot die categorie hoort, dan is het misschien tijd om pen op papier te pakken.

Begin met het maken van een lijst van jouw persoonlijke kwaliteiten en maak daarnaast een lijst van je prestaties, resultaten en verdiensten.


Want we nemen een heleboel dingen als vanzelfsprekend aan en gaan achteloos voorbij aan, of wuiven veel van de dingen die we hebben bereikt weg. Wanneer je werkt aan het opstellen van de lijst met jouw goede kwaliteiten, wees dan zo specifiek mogelijk en laat jezelf op die manier zien waarmee jij uniek bent. Bijvoorbeeld:

  • Schrijf niet alleen dat je georganiseerd bent. Wees specifiek en noteer dat je prachtige tijdmanagement vaardigheden hebt, waardoor je georganiseerd kunt zijn.

  • Of niet alleen dat je goed kunt koken, maar dat je zulke heerlijke recepten hebt, waardoor je zo lekker kunt koken. En schrijf op wie er graag van jouw kookkunsten genieten.

  • En zet niet alleen welk doel je hebt behaald op de lijst. Noteer beslist ook wat je ervoor gedaan hebt en welke stappen je ondernomen hebt. Wat het je gekost heeft en zeker ook wat het je gebracht heeft.

Elke keer dat je voelt dat je door wat dan ook ontmoedigd raakt, neem dan eens een kijkje op je lijst van goede kwaliteiten en loop ook je genoteerde prestaties, resultaten en verdiensten door. Want het is zo gemakkelijk om onszelf naar beneden te halen. Herken je dat? Maar als we het op schrift zien staan, wordt het gemakkelijker om te onthouden hoeveel we al bereikt hebben. Een andere mogelijkheid is het op een geluidsdrager in te spreken en het af te luisteren. En werk je lijst ook regelmatig bij.


Oefening Baart Kunst

Stel dat je het niet zo gemakkelijk vindt een ruimte vol mensen binnen te gaan. Oefen dan je zelfvertrouwen door je voor te stellen hoe het zou kunnen voelen als je vol zelfvertrouwen bent. Zie, hoor en voel bijvoorbeeld dat je bewust en zelfverzekerd een kamer vol met mensen inloopt. En als je in je verbeelding zover bent dat je dat voor je ziet, wandel dan glimlachend naar binnen, maak kort oogcontact en houd je hoofd recht in plaats van naar beneden te kijken.


Oefen dit regelmatig, zelfs al is het maar kort. Speel in je verbeelding een personage. Want oefening baart kunst. Zodra je dit één keer hebt gedaan, zal het steeds gemakkelijker voor je worden om zelfvertrouwen te hebben en het op een natuurlijke manier uit te dragen. En kun je bijvoorbeeld een volgende keer in het echt vol zelfvertrouwen ergens naar binnen kunt gaan.


De Kunst van er Goed Uitzien


Als je er goed uitziet, voel je je goed. Dus kijk eens naar jezelf als je aan de slag gaat met het opbouwen, hervinden, het hebben en houden van zelfvertrouwen. Een nieuw kapsel, een beetje gewichtsverlies, een nieuwe outfit; het zijn alle hulpmiddelen om de manier waarop je naar jezelf kijkt en hoe je jezelf voelt, te veranderen. Zo sijpelt zelfvertrouwen overal in je door; steeds meer voelbaar en steeds meer zichtbaar.


Echter, als het gaat om er goed uitzien, waak er dan voor net als alle anderen te zijn waar het aankomt op (aanvullende) opleiding, carrière, de keuze van je kapsel, kledingstijl enz. Want er zijn al zoveel anderen; dit gaat om jou! Dus maak verbinding met wie je echt van binnenuit bent. Voor je het weet, kun je ook jij op een natuurlijke manier echt en authentiek zelfvertrouwen uitstralen. Elke keer. En dat maakt je onweerstaanbaar in welke rol je ook vervult: als vrouw, partner, moeder, dochter, zus, vriendin of entrepeneur.

Met zelfvertrouwen een volle ruimte instappen en er goed uitzien, zijn zomaar 2 voorbeelden waarmee je aan de slag kunt om jouw Kunst en Stijl van Zelfvertrouwen in je leven op te nemen, te houden en uit te breiden.


Mijn verhaal

Ik ben wat een gebrek of tekort aan zelfvertrouwen betreft beslist ervaringsdeskundig; heb het zelf meegemaakt. Toen ik 16, bijna 17 jaar was ben ik afgewezen vanwege de wijnvlek op mijn gezicht. Mij werd letterlijk gevraagd waarom ik met mijn gezicht dacht in aanmerking te komen voor een bepaalde vervolgopleiding met baangarantie. Jaren- en jarenlang heeft dat mijn denken, doen en laten, keuzes en het nemen van beslissingen bepaald. Wat het emotioneel met me heeft gedaan, heb ik decennia lang in mezelf vakkundig toegedekt en verborgen. Voor de rest ben ik gevlucht in perfectionisme. En ook daarmee heb ik het mezelf niet gemakkelijk gemaakt, want ik vond mijn inspanningen en resultaten altijd tekort schieten. Gelukkig ben ik wijzer geworden.


Toch heb ik mijn droom uit laten komen: ik sta op het podium. Ik ben begonnen als zangeres, cabaretier en presentator. Op amateurniveau welteverstaan. Tijdens mijn laatste dienstverband ben ik bijna burn out geraakt. Omdat ik door reorganisaties werk moest doen dat niet bij mij paste en mijn persoonlijke waarden steeds verder werden afgebroken. Ik realiseerde me dat pas een poos later, want op dat moment hield ik me daar niet mee bezig. Na de zoveelste reorganisatie bij mijn toenmalige werkgever kwam mijn functie te vervallen. In de outplacement periode en de tijd daarna heb ik mezelf de Kunst en Stijl van Zelfvertrouwen eigen gemaakt door te investeren in personal coaching, training en opleiding.

Tegenwoordig sta ik ook op het podium als spreker met mijn verhaal. En als dagvoorzitter. Heerlijk vind ik het om op die manier mensen te inspireren en verder te helpen. Ik doe dus wat ik het allerliefste doe, in een omgeving die bij mij past, met mensen om me heen die actie willen ondernemen om de beste versie van zichzelf willen worden.

En dat gun ik jou ook!

Want ik weet ik wat je doormaakt. Immers, elke dag ontmoet, hoor en zie ik de uitdagingen van vrouwen zoals jij, die steeds verder gebukt gaan onder door werk, ’t leven of maatschappij opgelegde ‘onontkoombare verplichtingen’. Het is dus niet verwonderlijk dat je jezelf gaandeweg steeds verder kwijtraakt. En dat je stap voor stap meer aan jezelf gaat twijfelen. Als vrouw, partner, moeder, dochter, zus, vriendin of entrepeneur is dat zeer ontmoedigend. Ik geloof dat het anders kan.

Omdat jij, net als ik, waarschijnlijk ook een onvervuld verlangen hebt of een droom die je graag wil laten uitkomen. Dat kan persoonlijk zijn of werkgerelateerd. En heel iets anders zijn dan op het podium staan. Alleen weet je niet wat, waar en hoe te beginnen. Daar kan ik je bij helpen. Vanwege de fouten die ik zelf gemaakt heb, kan ik je leren hoe je het beter kunt aanpakken; hoe je het beter, eenvoudiger, sneller en eerder in je leven kunt doen. Zodat ook jij met de Kunst en Stijl van Zelfvertrouwen kunt waarmaken wat je nu voor onmogelijk houdt. Want weet je, ik heb dat ook gedaan. En als ik het kan, kun jij het zeker ook!







33 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page