top of page

Hoe Je Kwetsbaarheid Omzet Naar Je Sterke Kracht

Bijgewerkt op: 28 mrt. 2019


Heb je weleens van de Vecht- of Vlucht reactie gehoord? Laat me voor de zekerheid toelichten wat het inhoudt: Wanneer ons brein een situatie beoordeelt en ons op basis daarvan aangeeft dat we in gevaar zijn, hebben we 2 keuzes:

  1. Blijven staan en vechten, of

  2. Maken dat je wegkomt door te vluchten

Dat staat bekend als de Strijd- of Vlucht reactie.

Wat heeft dit te maken met onze kwetsbaarheid? Met wat ons zwakker maakt? Nou weet je, wanneer je eens geconcentreerd goed kijkt, luistert of voelt naar wat je kwetsbaar maakt, kun je de angsten die er vaak onder liggen waarnemen. En dan ontdek je dat in veel situaties het angst is die wil vluchten, waardoor je kiest voor de Vlucht-reactie. Echter, zijn er manieren waarmee je je angsten kunt overwinnen en dat wat je kwetsbaar maakt zelfs kunt omzetten naar je Grootste en Sterkste Kracht. En hoe doe je dat?


Overwinnen van angst

Soms is de de confrontatie met je angst aangaan de enige manier om waar je bang voor bent, te overwinnen.

Echter, dit kan angstaanjagend voor je zijn en in eerste instantie kan de moed je in de schoenen zakken. Niettemin, als je in het begin stap-voor-stap kleine stapjes neemt, ga je kleine successen herkennen, zien, horen, en of voelen. En daarmee groeit de kans dat je het wat grootser en beter durft aan te pakken. Dat je verder durft te gaan.



Overwinnen van Angst is een manier om via je kwetsbaarheid je kracht te (her)vinden




Je inventaris opmaken

Als je gebieden hebt en die hebben we allemaal- die je zou willen verbeteren, dan is het zeker aan te raden de inventaris op te maken van waar je voelt dat er iets ontbreekt en zeker ook van je sterke punten.

Bijvoorbeeld, als je je bewust wordt dat je niet zo goed bent in netwerken of andere sociale bijeenkomsten, kun je je daarin verdiepen door video’s te bekijken, erover te lezen of er een masterclass of seminar over bij te wonen.

Het is niet nodig dat je hiervoor talloze uren aan coaching besteed om je kwetsbaarheden op dit vlak te identificeren. Het is het voldoende om bij jezelf te rade te gaan en te kijken, luisteren of voelen en de antwoorden te vinden, waarvan je diep van binnen weet dat ze er al zijn.

Zodra je je zwakkere gebieden hebt geïdentificeerd, is het tijd om actie te ondernemen


Actie ondernemen

Een andere goede manier om via je kwetsbaarheid je sterke kracht te (her)vinden, is om actie te ondernemen. Actie ondernemen betekent dat je maatregelen neemt in en op alle gebieden die je als zwakker of kwetsbaar hebt geïdentificeerd. Dat hoeft niet meteen in elk gebied tegelijk, want dat kan een beetje teveel van het goede zijn.

Begin met iets kleins en wanneer je daarmee klaar bent, ga je met iets anders aan de slag. Stel bijvoorbeeld dat je entrepeneur bent… En ja, je weet heus wel dat het belangrijk is om zichtbaar te zijn voor je doelgroep. Maar dat vind je doodeng en het ontbreekt je aan zelfvertrouwen. Dan kun je beginnen met je erin te verdiepen door een boek te lezen, een masterclass bij te wonen, je te laten begeleiden door een professional op het gebied van zelfvertrouwen in combinatie met hoe het is om zichtbaar te zijn. Je zult dan weldra gaan merken dat je je meer empowered voelt en bent. (lees verder onder de afbeelding)


Zelf heb ik ook op die manier actie ondernomen. Bij een reorganisatie op mijn werk kwamen mijn afdeling en mijn functie te vervallen. Na een paar maanden kwam ik erachter waarmee ik mij onderscheid: ik heb een aangeboren gezichtsafwijking en desondanks sta ik regelmatig op het podium. Dat is een zeldzame combinatie, tenzij jij 10 namen kunt opnoemen van mensen met eenzelfde uiterlijk die dat ook doen. Veel mensen zijn onzeker over zichzelf en ik besefte me dat ze met mijn ervaringen kan helpen. Want we hebben allemaal dezelfde uitdagingen en door mijn andere gezicht waren ze voor mij extra uitdagend. Ik besefte me tegelijkertijd dat ik dan wel mijn angsten die ik al decennialang meedraag, moest overwinnen. Ik ben me gaan verdiepen, heb vele boeken gelezen, gecertificeerde opleidingen en trainingen gevolgd, en heb me professioneel laten begeleiden. Nog steeds overigens, om door te blijven groeien.

Immers, kennis is macht en wanneer je actie onderneemt geef je jezelf het vermogen om je kwetsbaarheid af te laten nemen, terwijl je sterke kracht toeneemt.

Want stond ik indertijd regelmatig op het podium als amateur zangeres/cabaretier of presentator, de laatste jaren sta ik steeds vaker op het podium als spreker, dagvoorzitter, professioneel presentator of enterTrainer. Als je me dat 10 jaar geleden had voorspeld, had ik je voor gek verklaard. Ik ben er achter gekomen, dat er meer mogelijk is dan je zelf ooit had kunnen of misschien zelfs durven vermoeden.

Enne… als ik het kan, kun jij het ook!


Binnenstebuiten

Soms zijn je sterkste punten te vinden in wat je zelf het zwakste vindt aan jezelf. Bijvoorbeeld: als je er altijd een hekel aan had dat je rustig, verlegen en teruggetrokken bent, heb je wellicht een creatieve kant die gewoon behoefte heeft aan een uitlaatklep.

Als je kijkt, voelt of luistert naar je zwakkere kanten en een manier vindt om ze binnenstebuiten te keren en vervolgens omzet naar je sterke kracht, vind je succes dat allang voor je is weggelegd. Als vrouw, partner, moeder, kind, dochter, zus, vriendin, collega, leidinggevende, entrepeneur enz.


Mijn wens voor jou is dat je je kwetsbaarheid omschakelt naar je sterke kracht. Zodat ook jij gaat ervaren dat er meer voor je is weggelegd dan je tot nu toe vermoedde en beter tot je recht komt. En zodat je daarmee op jouw manier waar het voor jou nodig is hét verschil maakt. Zo maken we samen de wereld een stukje beter. Ik ondersteun je daarbij graag. Dus als iets uit bovenstaand blog je inspireert, laat het me dan a.u.b. weten



85 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page