top of page

Corona: even van ZZP'er tot ZZP'er


Ik schrijf nu 16 maart 2020...de corona crisis heeft Nederland steeds meer in z'n greep en Noord-Brabant, waar ik woon, in het bijzonder.


Ja, ook bij mij worden opdrachten afgezegd of uitgesteld. De telefoon gaat veel minder vaak over en mijn mailbox kan ik nu een keer bijwerken zonder dat er constant nieuwe mails bijkomen.

En ja, ook bij mij worden afspraken met prospects, zowel met particulieren, ondernemers als met bedrijven uitgesteld.

Op dit moment zijn de afgezegde of uitgestelde opdrachten het belangrijkste. Want geen opdracht = geen factuur kunnen maken = geen inkomen. En er is geen vangnet. Net zoals veel andere ZZP'ers zat ik daar niet op te wachten. Betutteling van bovenaf...niets voor mij! (en vele anderen) Met veel dingen houden wij als ZZP'er zoveel mogelijk rekening, of we nemen of lopen risico's, ja het welbekende ondernemersrisico.

Waar wij, en niet alleen wij, maar iedereen van kleinere tot zeer grote bedrijven, multinationals, beleidsmakers, beslissers, regering en politiek, geen rekening mee hadden gehouden is een corona virus pandemie! Beurzen crashen, landen nemen steeds strengere maatregelen. En dan krab je je toch even achter de oren.


Op donderdagmiddag 12 maart hoorde ik premier Rutte praten over steun aan sterke bedrijven in deze onverwacht zware tijd. En het is toen dat ik dacht: En wij dan? Alleen al in de regio Noordoost-Brabant zijn meer dan 65.000 ZZP'ers; dat kun je gerust een sterke economische motor noemen. Dus toen ik op 13 maart ook gevraagd werd voor een interview van nieuws- en actualiteitenprogramma EenVandaag, hoefde ik daar niet lang over na te denken. Als bedrijven geholpen gaan worden, vind ik een Saillant detail: ik zat op dat moment dat ik benaderd ben bij de kapper en dacht: nou ja, m'n haar zit in elk geval goed. ;-) Natuurlijk, ook ik houd me aan de afgekondigde maatregelen en volg de richtlijnen van het RIVM. Want ik heb begrepen dat het belangrijk is om alles op alles te zetten om te voorkomen dat héél veel mensen in een keer ziek worden. Als we onder de allesbepalende lijn in de coronacrisis blijven, blijft de boel beheersbaar.


Als de financiële nood je als zzp'er te hoog wordt, kun je je bij je eigen gemeente melden voor bijzondere bijstand zelfstandigen (bbz). Wees je er wel van bewust dat dat best een ingewikkeld proces is om te bepalen of je in aanmerking komt voor bbz. Maar ik adviseer je deze mogelijkheid zeker te onderzoeken


Maak daarnaast van de nood een deugd: het is een goede tijd om ideeën voor (nieuwe) producten en/of diensten verder uit te werken of af te maken. Of je gaat bij jezelf na welke mogelijkheden je hebt om wellicht iets anders op te pakken of een 2e verdienmodel te ontwikkelen. We worden maximaal uitgedaagd welke mogelijkheden deze crisis ons biedt. Zo ben ik zelf bezig hoe ik mijn online mogelijkheden verder kan uitbreiden. Zo start ik op 23 maart a.s. bijvoorbeeld met de online inspiratie serie 'Waar Blijft Mijn Tijd? Wil je er eens vrijblijvend over praten hoe jij dat aan kunt pakken? Plan dan een vrijblijvende afspraak met me in. Ja, die is online via Zoom, dus de kans op corona besmetting is nihil. ;-) En Zoom voldoet aan de AVG. Want weet je....er komt een tijd dat het corona virus voorbij gaat... zorg dat je er klaar voor bent en dan op volle stoom vooruit kunt! En je een nog grotere impact kunt maken met wat jij te bieden hebt. Want er zitten mensen dringend op jouw oplossing voor hun probleem te wachten! Ik schrijf dit omdat ik weliswaar door media geinterviewd word, maar logischerwijs kunnen zij vanwege plaats-, ruimte- of tijdgebrek niet alles plaatsen wat ik vertel.

176 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page